Integritetspolicy

Taxi Göteborg Ekonomisk Förening (757200–4351) ("Taxi Göteborg", ”vi”, eller ”oss”) är ansvarig för hanteringen av dina personuppgifter.

Genom vår integritetspolicy vill vi förmedla hur dina personuppgifter hanteras för dig som privatkund, din familj eller ditt företag som har registrerat ett konto hos oss.

Som tillägg till denna policy vill vi förmedla att vi hanterar dina personuppgifter när du åker, eller har åkt, på en resa med oss på ett sådant sätt att dina personuppgifter på något sätt är relevant för resan.

I integritetspolicyn används "du" som benämning för dig som privatkund eller ansvarige för företagskonto. Om du har några frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter eller vill använda dig av dina rättigheter avseende dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på dataskydd@taxigoteborg.se.

1. Hantering av dina personuppgifter

Taxi Göteborg Ekonomiska Förening är ansvarig för de personuppgifter som du, som kund, tillhandahåller oss vid bokning. Taxi Göteborg använder dina personuppgifter för att framföra din bokning och i samband med detta ge dig den bästa möjliga service. Din information lämnas inte ut till någon annan aktör.

2. GDPR

GDPR reglerar hur vi på Taxi Göteborg får behandla dina personuppgifter.

Vi behandlar dina personuppgifter huvudsakligen för att administrera och fullgöra din resa, för att skapa och administrera ditt konto hos oss samt för att ge dig viktig information om till exempel din resa. Om du inte har tackat nej till det behandlar vi även din e-postadress för att skicka nyhetsbrev. Du kan när som helst invända mot att vi skickar nyhetsbrev till dig. Enklast gör du detta på avregistreringslänken i nyhetsbrevet.

3. Om Cookies

En cookie är en textfil som lagrar information på din dator. Cookies används för att öka funktionaliteten och göra det enklare för dig som besökare. Vi lagrar bara absolut nödvändig information i cookies för att du ska kunna boka resan smidigt och få en så bra upplevelse av hemsidan som möjligt. Vi lagrar ingen personlig information i cookies. Du blir alltid uppmanad att bekräfta ditt samtycke för cookies innan de sätts. Du kan när som helst ändra dina inställningar.

4. Hur vi behandlar dina personuppgifter

All insamling och behandling av dina personuppgifter görs för de övergripande syftena att utöva en resa för dig och information samt följa gällande lagar och regler

4.1. För dig utan ett registrerat konto

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?

Vilken är den lagliga grunden till behandlingen?

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

För att kunna komma och hämta denne.

Adress och tid avseende upphämtningsplats och destination, namnet på resenären och telefonnummer till denne.

Behandlingen är nödvändig för att utföra vår tjänst till denne.

Vi raderar tillhörande information efter två (2) år, förutsatt att du inte har några skulder till oss.

4.2. För dig med ett registrerat konto

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?

Vilken är den lagliga grunden till behandlingen?

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

För att kunna komma och hämta denne.

Adress och tid avseende upphämtningsplats och destination, namnet på resenären och telefonnummer till denne.

Behandlingen är nödvändig för att utföra vår tjänst till denne.

Vi raderar tillhörande information efter två (2) år, förutsatt att du inte har några skulder till oss.

För att du ska kunna se dina tidigare resor kopplade till ditt kontounder mina sidor på vår hemsida. Inkluderar även resor bokade via vår app om du kopplat samman appen med ditt konto.

Dina genomförda resor kopplade till ditt konto, d.v.s. din resehistorik och till vilken summa dessa resor har gjorts.

Samtycke som du har lämnat genom att tacka ja till att din resehistorik sparas för att du ska kunna se dina tidigare resor kopplade till ditt konto.

Uppgifterna sparas under två år från genomförd resa.

Betala resan med faktura.

Namn, postadress, e-postadress och personnummer.

Behandlingen är nödvändig för att kunna ta betalt via faktura och därigenom kunna fullgöra vårt avtal med dig. Behandlingen av ditt organisationsnummer eller personnummer är motiverat med hänsyn till vikten av en säker identifiering av dig som betalningsansvarig för resan.

Uppgifterna sparas fram tillsatt fakturan är betald. Vi raderar ditt personnummer om du inte längre vill ha möjlighet att betala via faktura, förutsatt att du har betalt alla dina skulder. Vi raderar ditt konto och tillhörande information om det varit inaktiv i två (2) år, förutsatt att du inte har några skulder till oss

För att göra en kreditprövning i syfte att bedöma din betalningsförmåga när du vill ha möjlighet att betala resor mot faktura.

Ditt personnummer, dina kontaktuppgifter samt information som vi inhämtar från kreditupplysningsföretag, d.v.s. uppgifter om din ekonomiska situation.

Behandlingen är nödvändig för att kunna ge dig kredit, ta betalt via faktura och därigenom kunna fullgöra vårt avtal med dig. Behandlingen av ditt organisationsnummer eller personnummer är motiverat med hänsyn till vikten aven säker identifiering av dig som betalningsansvarig för resan.

Uppgifter som är nödvändiga för att göra kreditupplysningen samt resultatet av kreditupplysningen raderas så snart din betalningsförmåga är kontrollerad.

För att skicka nyhetsbrev.

Din e-postadress.

Med stöd av en intresseavvägning när du har valt att registrera ett konto hos oss, varav vår bedömning är att vårt berättigade intresse av att skicka direktmarknadsföring till dig som registrerad kund väger tyngre än ditt intresse av att inte få dina personuppgifter behandlade (för ytterligare information om hur intresseavvägningen har gjorts, se informationen som ges efter tabellerna).

Tills du har varit inaktiv i två (2) år eller tills du avregistrerar dig från vårt nyhetsbrev.

För att koppla samman appen med ditt konto.

Dina kontouppgifter.

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig.

Tills kontot kopplats samman med appen.

För att du ska kunna se dina tidigare resor som bokats via appen.

Dina genomförda resor som bokats via appen, d.v.s. din resehistorik och till vilken summa dessa resor har gjorts.

Samtycke som du har lämnat genom att tacka ja till att din resehistorik sparas för att du ska kunna se dina tidigare resor gjorda via appen.

Uppgifterna sparas under två år från genomförd resa.

För att spara dina kortuppgifter i appen.

Ditt namn och dina kortuppgifter.

Samtycke som du har lämnat genom att tacka ja till att spara dina kortuppgifter i vår app.

Vi raderar de kortuppgifter du lagt in i vår app om du har varit inaktiv i två (2) år, förutsatt att du inte har några skulder till oss. Med detta menar vi att du inte har gjort någon resa kopplad till ditt konto eller på annat sätt visat intresse för ditt konto, t.ex. loggat in på ditt konto. Om du kontaktar oss och ber oss att behålla ditt konto trots din inaktivitet så behåller vi kontot (tills ytterligare två års inaktivitet).

För att du ska kunna förboka och förbetala dina resor.

Adress och tid avseende upphämtningsplats och destination, namnet på resenären och telefonnummer till denne, samt dina kortuppgifter.

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig.

Uppgifterna sparas tills din resa är genomförd och betald.

4.4. Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Taxi Göteborg. Vi kan dock komma att dela dina uppgifter med våra interna och externa IT-leverantörer, samt med eventuella andra leverantörer av inom dessa kategorier och tjänster:

  • IT-leverantörer som tillhandahåller och underhåller våra system och infrastruktur.
  • Betalningshanterare som behandlar betalningar och transaktioner via våra system.
  • Kundtjänst- och supporttjänster som hanterar frågor och serviceärenden.
  • Transport- och logistikpartners som är involverade i leverans eller transporttjänster.
  • Redovisnings- och revisionsföretag som assisterar i finansiell redovisning och revision.
  • Marknadsförings- och analysleverantörer som utför kampanjer och analyser för att förbättra våra tjänster.
  • Rättsliga myndigheter om vi är skyldiga att lämna ut personuppgifter enligt lag eller för att skydda våra rättigheter.
  • Försäkringsleverantörer som hanterar försäkringsärenden relaterade till vår verksamhet.

Leverantörer får endast tillgång till personuppgifter vi behandlar om dig i den utsträckning det är nödvändigt i syfte att fullgöra sina åtaganden i relation till oss. Samtliga leverantörer behandlar endast personuppgifter på vårt uppdrag och i enlighet med våra instruktioner samt de krav som EU:s dataskyddsförordning (”GDPR”) ställer på personuppgiftsbiträden.

5. Dataöverföring utanför EU/EES

Taxi Göteborg behandlar som huvudregel dina personuppgifter inom EU/EES, men vi kan i vissa fall använda leverantörer utanför EU/EES. När vi överför personuppgifter utanför EU/EES görs detta endast då vi säkerställt lämpliga skyddsåtgärder såsom att EU-kommissionen har fattat beslut om att landet i fråga har en tillräckligt hög skyddsnivå, EU-kommissionens standardavtalsklausuler har ingåtts med mottagaren eller mottagaren tillämpar bindande företagsbestämmelser som har godkänts av behörig tillsynsmyndighet. Om du vill få mer information om vår överföring av personuppgifter utanför EU/EES och de skyddsåtgärder som vi har vidtagit eller erhålla en kopia av dem kan du kontakta oss på dataskydd@taxigoteborg.se

6. Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter, se nedan beskrivning av dina rättigheter. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss via de kontaktuppgifter som framgår ovan.

6.1. Rätt att återkalla ditt samtycke

Du har rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Återkallelsen av ditt samtycke får dock ingen effekt på vår behandling av dina personuppgifter för tiden innan återkallelsen ägde rum.

6.2. Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på huruvida personuppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur personuppgifterna behandlas, till exempel ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av personuppgifter som behandlingen gäller. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som är under behandling.

6.3. Rätt till rättelse

Du har rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter rättade, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga personuppgifter.

6.4. Rätt till radering (Rätten att bli bortglömd)

Du har under vissa förutsättningar rätt att begära radering av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in eller behandlats för, om du återkallar ditt samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen, om du invänder mot behandlingen och det saknas berättigade skäl att fortsätta med behandlingen som väger tyngre, när personuppgifterna har behandlats på olagligt sätt eller om personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse som Taxi Göteborg omfattas av.

6.5. Rätt till begränsning av behandling

Du har under vissa förutsättningar rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Sådana förutsättningar föreligger om du bestrider uppgifternas korrekthet (dock endast under en tid som ger oss möjlighet att kontrollera detta), om behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas samt istället begär en begränsning av uppgifternas användning, om du behöver personuppgifterna för att göra gällande eller försvararättsliga anspråk trots att vi inte längre behöver personuppgifterna för syftet med behandlingen eller om du har invänt mot behandlingen och vi inte utfört en kontroll av om vårt berättigade intresse att behandla dina personuppgifter väger tyngre än ditt intresse av att inte få dina personuppgifter behandlade.

6.6. Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning.

6.7. Rätt att inge klagomål

Du har rätt att inge klagomål till svenska tillsynsmyndigheten (Integritetsmyndigheten) eller annan behörig tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över behandling av personuppgifter.

6.8. Rätt till dataportabilitet

Du har även rätt att under vissa förutsättningar få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet föreligger när behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal och behandlingen sker automatiserat. Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

Integritetspolicy. Version 1.
Senast uppdaterade: 2025-01-24.